1. De partijen worden gespeeld volgens de regels van de FIDE. Het speeltempo is 1 uur en 30 minuten voor de hele partij, waarbij door de digitale klok na elke zet steeds 10 seconden wordt toegevoegd aan de bedenktijd. Binnen deze tijd dient de partij beëindigd te worden. Indien een speler minder dan 5 minuten bedenktijd overhoudt, hoeft deze niet meer te noteren. Dat blijft de rest van de partij zo, ook als door toevoeging van tijd op een later moment meer dan 5 minuten beschikbaar is. (Het instellen van de klok gebeurt met de optie 14 (oude versie) of 18 (DGT2010).
  • In principe worden alle partijen door beide spelers genoteerd en wordt er met de klok gespeeld, volgens de regels uit het competitiereglement.
  • In uitzonderingsgevallen (onbekwaamheid) hoeft er niet genoteerd te worden. De niet-noteerder zegt dit voor de partij begint aan de tegenstander. De tegenstander heeft dan ook het recht niet te noteren, of kan als hij wel noteert, de notatie staken als er sprake is van tijdnood. Het claimen van remise door zetherhaling of de 50 zettenregel is dan niet mogelijk, tenzij de wedstrijdleider getuige is.
  • Elke partij wordt met de klok gespeeld, om een tijdige beëindiging van de partij te verwezenlijken.
  • Jeugdspelers van 15 jaar en ouder spelen het normale tempo. Jeugdspelers onder 15 jaar mogen spelen met één uur bedenktijd voor de gehele partij. Hiervoor wordt de klok eenmalig ingesteld.
  1. Tot 19.00 uur op de clubavond kan men afberichten bij de competitieleider. Afmelden kan ook per e-mail: Afberichten kan op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Ook kun je gebruik maken van de WhatsApp: 06-83167012 (bellen kan ook.) Het is ook mogelijk zich op een eerder moment af te melden. Dat kan genoteerd worden in de zwarte agenda van de competitieleider die op de bar ligt.

Vanaf 20.00 uur kan de partij worden aangevangen. Om 20.15 uur drukt de wedstrijdleider de klokken van wit in, ook als de tegenstander nog niet aanwezig is.

  1. De indeling voor elke ronde wordt gemaakt per computer. Deze zoekt een tegenstander volgens de methode Keizer, d.w.z. dat zoveel mogelijk wordt gezocht naar een tegenstander die op dat moment op de ranglijst dichtbij staat, rekening houdend met de kleurverdeling. Per cyclus wordt hoogstens 2 keer tegen dezelfde tegenstander gespeeld (na minimaal 8 tussenliggende ronden). Men kan hooguit drie keer achtereen met dezelfde kleur spelen.
  1. Normaal gesproken krijgt men de volgende puntenwaardering:

Winst: het waardecijfer van de tegenstander.

Remise: de helft van het waardecijfer van de tegenstander.

Verlies: geen punten.

Zgn. "oneven" zijn: twee derde van het eigen waardecijfer.

Wegblijven zonder afbericht: geen punten.

Wegblijven met afbericht: een derde van het eigen waardecijfer. Dit voor ten hoogste drie keer per competitie. Daarna levert afberichten geen punten meer op.

Winst extern op de clubavond: het eigen waardecijfer.

Remise extern op de clubavond: twee derde van het eigen waardecijfer.

Verlies extern op de clubavond: een derde van het eigen waardecijfer.

Een speler die in dezelfde week op een andere avond dan donderdag extern voor Bergen speelt en daardoor niet op de normale clubavond kan/wil spelen, kan deze wedstrijd laten meetellen voor de interne competitie als in die week een ronde op het programma staat. Hij moet dit tevoren melden bij de competitieleider. Er kan nooit meer dan één partij per ronde voor de interne competitie gespeeld worden.

  1. Er wordt gespeeld in één groep, die twee - van elkaar losstaande - competities (resp. najaarscompetitie, voorjaarscompetitie) van 17 ronden afwerkt. Voor elke competitie wordt de groep onderverdeeld in 4 ratinggroepen.

Na elke competitie wordt een eindstand opgemaakt. De winnaar van elke ratinggroep wint een prijsje.

Nieuwe leden worden ingedeeld in de groep die bij hun rating hoort; heeft iemand nog geen rating, dan wordt hij/zij in de laagste ratinggroep geplaatst.

  1. Clubkampioen wordt degene die twee keer bovenaan eindigt.
  2. Bij twee verschillende winnaars wordt een minimatch van twee partijen gespeeld. Bij gelijk eindigen van deze match wint degene die in totaal tijdens de reguliere competities de meeste punten heeft gehaald.
  3. Degene die over beide competities de meeste punten heeft behaald, maar geen competities heeft gewonnen, speelt een minimatch van twee partijen om het kampioenschap tegen de winnaar bij b). Bij gelijk eindigen is deze speler met de meeste punten clubkampioen.
  1. Het competitieprogramma ligt om 20.00 uur in de speelruimte gereed.

De witspeler geeft de uitslag door aan de wedstrijdleider of no­teert de uitslag op het programmaformulier.

De (tussen)standen liggen wekelijks ter inzage op de bar en zijn - evenals de uitslagen van de gespeelde partijen - op de website van de schaakclub (www.scbergen.nl) te raadplegen.

  1. In gevallen waarin dit reglement niet voorziet beslist de competitieleider.
Artikelen bekeken hits
70763